Svar: Baby 8 mdr. vil ikke rigtig spise

6. februar 2022

Alder:
8 mdr.

Kære Mathilde

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - og at jeres dreng nu sover uden slyngevugge og i stillestående barnevogn - super godt!

Det er rigtig dejligt, at amningen kører så godt for jer, og at I begge stortrives med amning. Du har dog ret i, at nu hvor jeres dreng er 8 måneder gammel. så vil det være rigtig godt, hvis du kan skrue amningerne ned, så han naturligt har plads til mere rigtig mad i maven. Han har brug for at få mange forskellige næringstoffer, og selvom modermælk er godt, så skal der noget andet til nu.

Det vil normalt være passende med 3 amninger i 8-9 måneders alderen, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at jeres dreng ikke længere skal ammes efter midnat, og det betyder også, at han ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag. Han skal i stedet tilbydes mellemmåltider her og vand af kop.

Det er rigtig fint, at du gerne vil give din dreng mad i hånden og lade ham styre måltidet selv. Det må du gerne gøre, det er kun godt, fordi det stimulerer ham mundmotorisk og gør ham opmærksom på, at det er spisetid. Men det vil også være rigtig godt, hvis du kan supplere med lidt på en ske, så han sikres mad i maven og får sit behov tilstrækkeligt dækket. Han vil højst sandsynligt ikke kunne spise tilstrækkeligt selv til at dække sit behov, når han ikke er ældre. Det er vigtigt, at du forsøger at sige til dig selv, at han ikke er nødt til at få modermælk, når han ikke spiser - men at du i stedet holder fast i det du skriver, at du er nødt til at fjerne ammemåltider, så han har appetit til rigtig mad. Det er netop den rette fremgangsmåde.

Dertil kommer, at han nu har nået en alder, hvor han ikke automatisk åbner munden, når du nærmer dig med skeen. Rigtig mange børn vil i 8-10 måneders alderen begynde at afvise skemaden - ikke fordi de ikke kan lide det, men fordi de i den alder netop gerne ofte vil spise selv. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at lade ham selv og også stadig forsøger stå få lidt grød og mos i ham. Jo ældre han bliver, jo sværere bliver det at få ham til at spise skemaden, så derfor er det vigtigt, at du gør en aktiv indsats nu.

Jeg vil derfor foreslå dig, at du starter med at sætte ham i den høje stol, giver ham mad i hånden, som han selv kan gumle og gnaske på - og så følger efter med lidt på en ske. Du kan evt. bruge ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende og dyppe dette i grød og mos for på den måde at lade ham selv sutte det i sig og gøre det lidt sjovere for ham, hvis han afviser skeen. Du må også gerne give ham grød og mos fra klemposer, hvis det er måden at få ham til at spise mere af det på. Du kan klemme indholdet ud på en ske. Gør det, som gør, at han spiser :) Og så er det som sagt også et spørgmsål om at holde mængden af mælk nede, så han er parat til maden, når den serveres.

Mit forslag til en ...

Annonce

... dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Tilbydes lidt blød frugt, bær, måske en grødmuffin eller bananpandekage i hånden - og du følger efter med lidt havregrød på en ske og vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Tilbydes frisk blød frugt og bær, ½ bolle med smør, ost i stænger - og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, kogte grøntsagsbuketter, en grøntsagsmuffin, lidt kylling, frikadelle, fiskedelle, ½ hårdkogt æg eller lignende - og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød/fisk. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk blød frugt og bær - og du følger også her efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes ikke længere eftermiddag - mellemmåltidet erstatter amningen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der gives igen mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på og du følger efter med lidt mos på en ske. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage mm.

Tilbydes en godnatgrød - eller det kan være klatkager, madpandekager, grødmuffin, banan, vand af kop. Får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder :) Dette måltid er med til at sikre, at han ikke behøver søge brystet om natten, fordi han reelt er sulten.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder herefter at sove hele natten og starter herefter med morgengrød om morgenen.

Som du kan se, så er denne dagsplan bygget op sådan, at din dreng starter med mad i hånden, spiser selv - og du følger efter med lidt på en ske og vand af kop. Han ammes før sin middagslur, før putning om aftenen og før midnat, men i løbet af dagen tilbydes han nu mellemmåltider og vand af kop. Det vil naturligt være en stor omvæltning for jer, hvis du ammer betydeligt mere end dette, og afhængigt af, hvor meget du egentlig ammer, så prøv at fjerne 1-2 amninger af gangen, så du gradvist får amningerne skruet ned. Du kan måske se planen som et mål, som I skal forsøge at nå inden for de næste ca. 10 dage:)

Når din dreng virker søgende om dagen, giver tegn til at ville have brystet, så er det godt, hvis du kan aflede ham og f.eks. tilbyde vand i stedet eller lidt mad i hånden. Det er vigtigt, at du lytter til hans behov for at få noget, men at du holder fast i, at vand og mad i hånden, mellemmåltider osv. sikrer hans behov nu. Trygheden kan han stadig få netop ved, at du lytter til ham, reagerer på ham og er der for ham. At han skal undvære brystet betyder ikke, at han også skal undvære mor :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker videre, og at det har givet et lille skub til at komme videre:) Rigtig meget held og lykke - og rigtig god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder